Este masina electrica o solutie viabila?

Este masina electrica o solutie viabila?


Este masina electrica o solutie viabila?

In ultimul timp au aparut din ce in ce mai multe masini hibride si vehicule integral electrice. Performantele acestora cresc de la an la an, avem chiar si un super roadster electric capabil sa se ia la intrecere cu orice sportiva pe benzina. Dar o intrebare persista pe buzele tuturor: este masina electrica o solutie viabila utilizarii in masa in acest moment?

Pentru a da un raspuns cat de cat precis trebuie analizati mai multi factori. In primul rand, pretul. Pretul de achizite si costul de utilizare al unui astfel de autovehicul. Comparativ cu automobilele clasice pe combustibili lichizi, masinile eco sunt mai scumpe. Mult mai scumpe chiar fata de masinile clasice din aceeasi gama si cu acelasi nivel de echipare. Cat despre costul de utilizare… Problema e cu doua taisuri. Pretul carburantilor a crescut foarte mult in ultimul timp. Asadar, necesitatea unui automobil care sa functioneze cu altceva pare din ce in ce mai reala. Pe de alta parte, automobilul electric are nevoie de baterii si de curent electric. Iar pretul acestora au crescut mult in ultimul timp deasemenea.

Apoi, e cazul sa vorbim despre autonomie. O masina normala are o autonomie medie de 500 km. O masina electrica in acest moment nu este capabila de o astfel de autonomie cu o incarcare completa a bateriilor din dotare, ci are o medie ce se situeaza in jurul valorii de 2-300 de KM. In plus, o mare problema o reprezinta lipsa statiilor de incarcare pentru baterii. Daca benzinarii gasim pe toate drumurile, statiile de incarcare pentru masinile electrice sunt o raritate chiar si in cele mai civilizate tari ale globului.

Ar mai fi un subiect de discutat: performantele. Pentru ca pana la urma orice posesor de autovehicul doreste si performante. Iar la acest punct masinile electrice stau destul de prost, datorita greutatii lor sporite data de bateriile din dotare. Insa viitorul suna bina, existant deja masini electrice sportive ce pot ajunge la 200 km/h si atinge viteza de 100 de km/h in 6 secunde.

Si in final, atu-ul masinilor electrice: sunt mult, mult, mult mai putin poluante decat cele clasice, pe benzina sau motorina. Iar cum gazele produse de numarul tot mai mare de masini a ajuns un factor important de poluare la nivel mondial, problema reducerii acestor emisii este una critica.

Ok. Am cantarit niste argumente, dar care ar fi concluzia. Unii idealisti, precum intiatorii proiectului Better Place (guvernul Isrealian impreuna cu Renault, care doresc transformarea flotei auto a statului in una compusa majoritar din masini electrice intr-un timp cat mai scurt si incurajarea constructiei unei infrastructuri care sa sustina acest proiect), cred ca masina electrica este viabila in prezent.

Eu unul cred ca va fi viabila in viitor. De ce? Pentru ca exista inca destule aspete practice care stau in calea utilizarii sale la scara mondiala, pretul si lipsa unei infrastructuri adecvate fiind cele mai importante. In viitor insa, in conditiile in care nu vom mai fi dependenti de energia fosila si vom folosi energie regenarabila si ieftina si in plus tehnologia va evolua (implicand cresterea autonomiei, scaderea pretului initial, dezvoltarea retelei de alimentare, etc), masina electrica va deveni cu siguranta cel mai popular mijloc de transport al omenirii. Cat de departe este acest viitor? Eu as pronostica 30-50 de ani cel putin (100 pentru Romania :)) ) . Voi ce parere aveti?

Aboneaza-te Aboneaza-te la Newsletter Aboneaza-te la RSS

Articole asemanatoare:

Exista 20 comentarii la 'Este masina electrica o solutie viabila?' »

  1. Referitor promovarea automobilelor electrice eu unul vad o mare problema in ceea ce priveste aspectul ecologic al problemei: poluarea prin arderea benzinei si motorinei e inlocuita cu cea pentru producerea energiei electrice. In acest moment, o mare parte din productia de energie se bazeaza inca pe carbuni sau generatoare nucleare. Astfel, prin folosirea masinilor electrice, se transfera problema impactului negativ pentru mediu de la teava de esapament la cosurile termocentralelor sau la reziduurile centralelor nucleare. Daca mai punem la socoteala bateriile din dotare, nu avem o imagine de ansamblu prea “verde”. Concret, ca raspuns la intrebarea ta, NU consider ca masina electrica este o solutie viabila in acest moment.

  2. Exact Dani. Asa cred si eu. Insa pe viitor, atunci cand energia necesara icnarcarii bateriilor va fi produsa prin mijloace alternative, lucrurile se vor schimba

  3. da! va fii solutia viitorului. vom scapa de petrolul asta poluant. vom respira un aer curat trebuie sa fim constienti ca altfel vom pierii si copiii nostri nu se vor bucura de frumusetea vietii pe pamant.

  4. pt ca masina electrica sa fie intr-adevar o solutie viabila ar trebui ca curentul electric consumat pt alimentarea lor sa fie produs din surse alternative( eoliana, solara etc) . altfel poluarea de la arderea benzinei si motorinei s-a trece la centralele electrice clasice…

  5. 1. Transferarea poluarii din oras in afara lui este un pas f. important. In Nordul Planetei, majoritatea populatiei traieste in aglomeratii si i-ar ajuta foarte mult sa scape de aerul imbacsit cu CO si CO2.

    2. Pe viitor electricitatea se va obtine din ce in ce mai mult din surse regenerabile (energia valurilor printre altele) si energie nucleara (da, asa controversata cum este ea, tot e mai buna decat carbunii).
    In schimb nu poti inlocui benzina/motorina cu altceva care sa nu emita nimic. Bio carburantii tot polueaza. Hidrogenul este doar un vis (nu il poti stoca si distribui adecvat. Iar procesul de obtinere a lui necesita mai multa energie decat electricitatea doarece hidrogenul se obtine cu ajutorul curentului electric, deci apare o veriga in plus).
    Dupa o stagnare de multi ani, bateriile progreseaza f. mult acum.

  6. Dani si Andrei, pot sa va contrazic!Ziceti ca producerea de energie electrica e poluanta. Aici sunt mai multe aspecte:1)poluarea se muta in afara zonelor aglomerate, 2)e mult mai usor de fabricat, intretinut si administrat o instalatie de control a emisiilor la un cos gigant decat la milioane de mici tevi de esapament(o firma de sere din Olanda are contract cu o rafinarie de la care preia CO2-ul degajat si il administreaza plantelor din sere, care il consuma, transformandu-l in flori si alimente cu o viteza de 3-4 ori mai mare decat le-ar lua folosind CO2 la concentratia normala din atmosfera-de fapt in Olanda exista FABRICI DE CO2! de parca n-am avea deja prea mult.

  7. Deasemeni, termocentralele, deoarece e foarte costisitor sa fie oprite, produc pe timp de noapte, poluand oricum, energie electrica irosita in proportie de 80%, si e logic ca bateriile EV-urilor se incarca noaptea, deci, folosind aceasta energie, oricum produsa si altfel irosita, practic nu sporesc gradul de poluare!s-a calculat ca in Statele Unite, daca 35% din automobile ar trece pe propulsie electrica, nu ar fi necesara producerea nici unui watt in plus decat se produce acum, poluarea datorata automobilelor scazand cu o treime!Bun! Sa trecem la problema autonomiei: Cati dintre noi circula cu masina mai mult de 60 km/zi?Statisticile spun ca in SUA, tara navetelor lungi si a benzinei ieftine, cam 10% din conducatorii auto!Dar, sa zicem ca suntem bogati si ne petrecem fiecare week-end calatorind 500 km pana la o statiune, etc.In acest caz ne putem permite doua masini, una electrica pentru uz zilnic, pentru care nu platim impozit, taxe de pouare, ulei de motor, antigel, accize pe benzina, samd., si o masina clasica, sau, de ce nu o masina hibrid, care face aceleasi lucruri consumand de doua ori mai putina benzina.Sau putem avea doua-in-unu: asa-numitele PHEV- plug-in hybrid electric vehicles, pe care le poti “incarca” de la priza, dar deasemeni pot functiona ca un hibrid “normal” de exemplu Toyota Prius. In California exista o mica flota de Priusuri convertite in PHEV.

  8. Cautati, de curiozitate macar pe youtube plu-in hybrid electric vehicles, sa vedeti cate variante exista deja!Si cate s-ar mai putea produce!Uitati-va pe ,http://www.youtube.com/watch?v=W0Sy7XnJBPE&feature=PlayList&p=BB0E934830E681B1&playnext=1&index=57 la phev-ul Mini cooper de 600 cp cu consumul de benzina , citez:”mai mic decat al unei motociclete mici”

  9. Motoarele electrice au in medie un randament de 88%, spre deosebire de cele cu ardere interna, unde cele mai bune il au de aprox 25%( 25% din energia consumata de motor ajunge la roata, restul fiind pierderi prin frecari interne, actionarea pieselor in miscare relativa, si, mai ales, CALDURA. Apropo, termocentralele, cele mai ineficiente si poluante producatoare de energie electrica, au un randament mediu de aprox 70%Eu am un mic “EV”, un scuter electric chinezesc, ieftinache( 620 de euro nou-nout), cu un demaraj comparabil cu cel al unui scuter pe benzina, viteza maxima 50 kmh, autonomie 50 km in oras, care consuma fabuloasa cantitate de energie de, tineti-va!, 1 KW LA 200(DOUA SUTE!)DE KM !!!Si am mers cu 50 kmh cu modesta mea persoana(75 kg)plus un pasager de 95 kg!( care pasager, a doua zi, si-a cumparat un scuter identic, si imi multumeste de cate ori ma intalneste pe strada!)Pasul urmator pe care mi l-am propus este sa, imi cumpar o masina veche si solida, cu frane bune, (evident motorul nu conteaza, poate fi si fara), pe care sa montez un motor electric de 12-14kw(credeti-ma, la o masina de o tona e suficient), si 24 de baterii de 6 volti si 40 Ah, cu o eficienta de, hai sa zicem 80%(ceea ce e putin pentru un motor electric).Datorita faptului ca motoarele electrice dezvolta cuplu maxim de la 0(zero) rpm (nu 2500-3000 ca la cele termice, adica benzina sau diesel), as avea un demaraj comparabil cu cel al unei masini clasice de 1000 cmc, (aproximativ 60 cp=46 kw), viteza maxima de 80-90 kmh, si o autonomie de 35-40km la o incarcare(baterii de tractiune, nu faceti greseala sa folositi baterii auto normale de 12v, nu sunt concepute pentru un regim de descarcare-incarcare repetat si si-ar da duhul in cateva luni, usurandu-va de aprox 2400 de lei noi)Ganditi-va ca un automobil electric nu consuma energie cand sta la stop, coboara pante > de 30 de grade, franeaza, etc., motorul nu merge niciodata in gol, nu trebuie incalzit, nu are probleme cu pornirea in caz de ger, iar daca ai un controller mai sofisticat(unitate electronica de gestionare a curentului) dispui chiar de franare regenerativa, adica o “frana de motor” care in loc sa uzeze placutele si discurile, incarca bateriile(destul de putin, dar oricum, produce in loc sa consume!)Motorul electric se cupleaza cu discul de ambreiaj prin intermediul unei flanse, putand astfel folosi cutia de viteze normal(mai mult sau mai putin normal, pentru ca nu aveti nevoie decat de trepta a doua pentru pornire, o cuplezi, ridici piciorul de pe ambreiaj si apoi apesi usor acceleratia, sa nu te smuceasca.In aceeasi treapta poti ajunge si rula lejer cu 50 kmh, ca si cum ai avea cutie automata, deoarece cuplul mare la turatii mici iti permite.Ca sa accelerezi pana la viteza maxima(80kmh), cuplezi normal in treapta a treia, apoi acelerezi(lin, sa nu dezmembrezi cutia de viteze din cauza cuplului, care, va reamintesc, e tot timpul disponibil la maxim)Consumul de “carburant” e de maxim 14 kwh, adica 12kw/100km, deci 7lei/100km la cel mai dezavantajos tip de tarifare a energiei electrice(echivalent cu un consum de benzina de sub 1.5 litri/100 km).Adaugand lipsa necesitatii uleiului de motor, filtrelor, si a altor consumabile, lipsa “vizitelor” la service pentru inlocuirea segmentilor si alte operatiuni, lipsa apei din benzina(doar nu ai nevoie de benzina!),am ajuns la concluzia ca AVEM NEVOIE DE AUTOMOBILE ELECTRICE!ACUM!
    Majoritatea acestor “detalii” le-am aflat pe un “green blog” de la un american care convertea a treia masina clasica(benzina) intr-un EV, un ford probe, cu o experienta personala in domeniu de 15 ani si venerabila varsta de 50 de primaveri.
    Va salut. Salvati planeta, si in acelasi timp salvati-va buzunarele de la golirea rapida in benzinarii!

  10. 50 de ani are americanul, nu fordul

  11. @ Lucian – Sunt foarte interesat de subiect si vad ca tu ai deja o experienta practica. Te rog sa ma contactezi daca ai timp pe tehnic@alea.ro pentru o discutie mai detaliata. Mersi

  12. Are viitor sigur.Energia electrica ,va dainui si dupa epuizarea combu
    stibililor fosili si se obtine si nuclear.

  13. Ce ziceti de Tesla Roadster? Nu vorbim de costuri, doar ca performante.

  14. Lucian esti dotat in domanieu vad , zimi si mie cum fac rost de un motor macar de 30 – 40 kw pentru o masina care acum cantareste cam 1400kg e diesel de asta e si mai grea dar aproximez daca scot tot de pe ea sa ramana pe undeva la 800 850 kg , ma intreb totusi as putea propulsa masina cu acest motor , oricum trebuie luat in calcul si greutatea acumulatorilor ce vor fi instalatzi aprox 200kg plus motor 70kg si alte accesorii 100kg fara pasageri se ajunge la aprox 1150 , ma gandesc un motor electric de aprox 50cai ar fi suficientzi , momentratn are 90 cai dar oricum cand rulez rareori ajung sa utilizez 80 cai .
    La masina pe care te gandeai so transformi te sfatui sa mergi la dezmembrari si sa iei o masina cat mai noua posibil si nu veche una care are motorul dus ceea ce nuti trebe tzie , cauza ar fi ca masinile batrane sunt cam duse cu eterna rugina si nu merita sa bagi banii intro tabla ruginita . SPOR LA TREABA

  15. Da este o solutie viabila si de viitor,dar guvernele nu vor sa auda de aceste solutii, se pun bete in roate…….

  16. scaderea poluarii in orase ar duce la nivelul comunitatii la economii colosale numai din reducerea cheltuielilor legate de sanatate.
    Daca statele ar acorda subventii care sa suporte diferenta de pret fata de vehiculele clasice (intre 10 si 20 % in general), dezvoltarea ar putea avea loc chiar in 5-10 ani. Insa tinand cont ca petrolisti inca detin controlul economiei mondiale, probabil acest lucru nu se va intampla.

  17. Buna. Lucian si turbo_power21, cum mai stati cu transformarea masinilor in autoturisme electrice. Sunt interesat si eu de asa ceva, va rog sa ma tineti la curent.

  18. salut adrian nu vreau sa te dezamagesc da am spus eu pe undeva ca asi construi o masina electrica? eu nu construiesc momentan da asi modifica un matiz ,sau ceva semanator, ca si asa sunt multe si cred ca piese se vor gasi mult timp , greutatea lor fiind mica e un avantaj , e o masina foarte practica in orase acolo unde aglomeratia e mare si parcarile super pline ,

    spor la treaba celoc care construiesc deja o astfel de masina

  19. Super idee cea de conversie, dar in final apare si problema de circulatiei pe drumurile publice. Cum se pot omologa si care sunt sansele sa fie omologate astfel de masini? Nu exista o lege care sa poata pune in circulatie o masina construita acasa in garajul propriu.Cine face ITP-ul acestor masini?
    Desi ca si idee ele ar fi perfecte.
    Apropo de unde ai luat scuterul? Super pret.

  20. nimic concret. nu a facut unul un lucru pana la capat. doar impresii si pareri.